Linnéa

Alla inlägg den 16 februari 2011

Av Linnéa Vrede - 16 februari 2011 17:33

Kolasnittar

 

Ingredienser:

100 gram rumsvarmt smör/margarin

1 dl socker

1 msk vaniljsocker

1 msk ljus sirap

2½ dl mjöl

1 tsk bakpulver


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Rör det rumstempererade smöret och sockret poröst.

3. Blanda övriga ingredienser och arbete ihop till en deg.

4. Rulla degen i tre fingertjocka längder på en bakplåtspappersklädd plåt.  Platta till längderna lite grann.

5. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter och skär sedan i sneda längder medan längderna fortfarande är varma.


Mitt omdömme:

Superlätta att göra. Går riktigt snabbt att röra ihop. Kakorna blir sega och har en riktigt god smak, perfekt till kaffet. Jag glömde klocka så kan hända att kakorna fick vara inne lite för kort tid och kan vara därför dom blev lite små sega. Men det var bara gott tycker jag.

Testa och berätta gärna vad ni tyckte :) 


Av Linnéa Vrede - 16 februari 2011 14:15

Ja, vad är varmvatten egentligen? I detta hem existerar inte det iallafall just nu. Vattnet har varit lite ljummet i ca två veckor och det har inte alls varit skönt att duscha. Har inte spelat någon roll att jag har eldat som en tok så har det fortfarande bara varit ljummet. Igår när jag tänkte diska så inser jag att det inte finns en droppe varmvatten. Spolade länge men fortfarande ISKALLT. Vafaaaaaaannn.. Räcker det inte med att vi är ett element kort? Elementet kommer nog kanske komma tillbaka i morgon men varmvattnet då?

Jordens jädra diskberg har skapats och jag får nästintill panik. Kokar vatten både på spisen och i vattenkokaren så jag kan diska undan lite grann iallafall. För kastruller och stekpannor har vi inte oändligt av. Tallrikar och sånt klarar vi oss lite längre med.


Jaja, mitt i detta ska jag iallafall baka. Jag måste göra något och dom där kolasnittarna eller vad det hette som jag nämnde förut har jag inte testat än så jag ska göra det. För att jag inte skulle skjuta upp det ännu en dag så tog jag faktiskt fram smöret så det ska bli rums varmt.

Hittade lite rabarber i frysen som jag ska göra en paj utav också. Vi får hoppas att lillemannen vill vara snäll så jag får baka av mig lite nu :)

Av Linnéa Vrede - 16 februari 2011 11:14

Igår eftermiddag åkte min lilla prins på sin första magsjuka. Eller ja, det är vad jag tror att det var iallafall.

Det började med att han åt kvart över två och efter det kräktes han jättemycket, mer än vad han brukar efter han ätit men tänkte att det vart väl lite överfullt. Inge konstigt med det. Torkade rent honom och tog av honom kläderna och la ner honom på täcket. Då kräks han mer, men tänkte fortfarande att det inte var nå konstigt. Han somnade och sov kanske tio minuter och då vaknar han av att han kräks och då sprutar det ur både munn och näsa. Jag var snabbare än blixten dit och la honom på sidan och då fortsatte det.

Det är då det slår mig att han kanske är magsjuk. Ringer till M fort som attan och säger åt honom att komma hem så fort han kan. Ville absolut inte vara själv hemma med prinsen när han var så där.

Vi myste ett tag innan han somnade och sov ruset av sig. När han vaknade så gjorde vi iordning mat och M fick mata honom medan jag pulade på med annat. När han ätit klart kommer allt och lite till upp igen. Stackars lilla killen min. Kokade i ordning vätskeersättning, bytte blöja och sen fick han bara mysa med oss. Gav en tesked vätskeersättning ungefär var femte minut i två/tre timmar.  Höll koll så han kissade och allt sånt och sen vid nio gick vi och la oss och då fick han självklart sova med oss, ifall han skulle kräkas. Han åt innan han somnade och det fick han spara.


Halv fem vaknade goknulen och pratade som aldrig förr. Gjorde i ordning mat och så fick han äta lite i taget och det gick jättebra.

Idag är han som vanligt och så jag kan pusta ut!

Presentation


Studerar till undersköterska men är just nu mammaledig fram till Okt -11 ungefär.

Bor tillsammans med min sambo Micke och våran son Ludwig utanför Östersund. Skriver om lillemans utveckling och om livet i allmänhet.

Lill-prinsen.

♥ 4230 gram & 54 cm ♥
♥ 02.07 ♥ 101006 ♥

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

. . .

.


Ovido - Quiz & Flashcards