Linnéa

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Linnéa Vrede - 10 juli 2011 19:51

Jag är med och tävlar om en namnmössa hos Madeleine via Therese.

Av Linnéa Vrede - 10 juli 2011 19:32

Kan meddela att lillemannen numer äter min hemlagade mat. Och trot eller ej, det var torsk och potatis som gick i honom först! Det som han ratar totalt i burkväg! :)

Har testat gjort "kasslergryta" och det sa bara poff så var den portionen borta. Sen har vi börjat med havregrynsgröt på morgonen. Nu blev det helt plötsligt superroligt att laga mat när han också kan äta våran mat (med lite twist på).

Recept på kasslergryta;

Kassler

Purjolök

Tomatpuré

Vatten

Redning

Gjorde små, små bitar av kasslern och kokade upp en gång. Hällde bort vattnet och på med nytt. (För att det inte ska vara för salt). Kokade upp igen tillsammans med smått skivad purjolök. Redde så det blev såsigt och smaksatte med lite tomatpuré. Serverade med Risoni (små,små spagettikorn). Hade även ärtpuré till för att få in lite grönsaker. :)

Som vanligt har jag en massa att skriva om men minnet sviker så får väl skriva allt eftersom. Imorgon kommer Tina&Julia på besök. Det ska bli jättemysigt. Ska försöka komma på någon god lunch och bju på bara.

Av Linnéa Vrede - 8 juli 2011 13:51

Av Linnéa Vrede - 8 juli 2011 06:10

Idag regnar det. Inte lite, utan apmycket! Nästan så jag trodde att regnet skulle gå igenom plåttaket ute på balkongen.

Stod verkligen som spön i backen.

Jag har en fruktansvärt dålig dag idag känner jag. Humöret är liksom inte på tip-top och jag vill bara sova, sova, sova. Skulle behöva samla på mig lite energi. Man blir rätt utmattad av att kliva upp före sex varje dag och dessutom kliva upp på natten. Hade jag inte behövt kliva upp på natten hade det varit lugnt. Nemas problemas. Jag behöver inte många dagar på mig utan bara en så är jag fit-4-fight igen. Så imorgon har jag beställt sovmorgon och då tänker jag minsann sova så länge jag vill! Inte bli väckt klockan åtta.

Nappjakt pågår här hemma. Letade igenom hela nedervåningen igår men hittade ingen. Tror vi har små troll eller nå spöke som tar dom faktiskt. :P

Imorse när jag bytte blöja på lillemannen mitt på köksgolvet (kan inte ha honom på skötbordet längre) så hade han nappen i munnen. Några minuter senare var det grötdags och när han ätit upp skulle jag ta upp nappen så jag visste vart den var. DÅ VAR DEN BORTA! Jag letade, letade och letade som en tok överallt där han hade varit men hittade den inte. Och så skulle jag ge honom en kram så kände jag nå hårt innanför hans body, där låg tutten :P Eftersom han hade dreggelscarf på sig så syndes den inte. Hade jag inte kramat om honom hade jag nog inte hittat den fören ikväll.

Slänga in en tvättmaskin och vika lite tvätt står på schemat nu. Ha en bra dag!

Av Linnéa Vrede - 7 juli 2011 08:12

Igår var vi iväg på bebismys i Tandsbyn. Erika bjöd in oss på lunch, fika, poolbadning och massa prat. Det var jag och Luddisen, Annika&Lea, Hanna&Alma och självklart Erika och hennes två småttingar, (den ena småttingen blir ju förtusan 3 år snart, den goproppen!). Vädret gick inte att klaga på och lunchen var supergod.

Enda minuset var Luddisen som inte ville sova och när han väl sov så blev det bara 40 minuter vilket blev en väldigt trött kille framåt dagen som absolut INTE skulle sova :P. Inte ens när vi kom hem hade han planer för det men när klockan slog 19.15 sov han så gott i sin säng.

Eftersom sömnen var som den var på dagen så blev det konstigt på natten också. Tycker det är väldigt mysko hur det där kan hänga ihop. Ju bättre han sovit under dagen så sover han ännu bättre på natten.

Äsch, ska inte klaga. Han är ju faktiskt världens snällaste, (för det mesta, haha!).

Och i tisdags var vi iväg och myste med svärmor på stan, ner kom också faster&kusinerna (Luddens). Hittade lite reafynd, massa strumpor. Fattar inte hur fötterna kan ha vuxit så mycket. Hittade även ett par strumpor som inte var på rean men var tvungen att ha dom för dom var så cool. Såna "strumpskor" om någon förstår. Liknande trumpette.

Hittade också en mössa, dessa jäkla mössor, haha.. Dom han har, har han haft sen han var typ nyfödd så dom är i det tajtaste laget nu.

Vi har ju faktiskt rätt kalla kvällar och regninga sommardagar så en mössa är alltid bra att ha. (Visst, frun?).

Blev en sån man kan vända på så det blir en helt annat färg/mönster på mössan :)

Lilleman ligger och vilar och jag hade tänkt att göra detsamma men nu känner jag att om jag lägger mig och sover en stund kommer jag vara ännu tröttare. Har ändå lite att greja på med så kan vara skönt att få det undanstökat innan vilddjuret vaknar igen :)

Av Linnéa Vrede - 7 juli 2011 07:40

Festlig fisksoppa

5-6 personer

800 gram blandad fiskfilé utan skinn, tex gös, torsk eller lax.

300 gram oskalade räkor

salt, peppar

flingsalt

pressad citron

Fräs lök och vitlök mjuka i olja och smör i en gryta. Smaksätt med saffran, fänkålsfrön, kajennpeppar/chiliröra, timjan och rosmarin och rör om. Lägg ner fänkål, potatis, morot och tomater. Späd med vatten och vin, lägg i buljongen och koka i 15 minuter. Hit kan man förbereda.

Skär fisken i 3 cm stora kuber. Skala räkorna.

Koka upp soppan tillsammans med grädden. Salta och peppra. Lägg i fiskbitarna och sjud i 3-4 minuter. Lägg i skalade räkor (de ska inte koka) och smaka av soppan med flingsalt och pressad citron. Toppa soppan med persilja och servera med citron i klyftor och chiliröra i en skål bredvid.

Chiliröra

1 sats;

10 chilifrukter, torkade

2 vitlöksklytor, pressade

ca ½tsk salt

majsolja eller rapsolja.

Koka hastigt chilifrukterna i en kastrull med vatten. Dra åt sidan och låt stå och mjukna i 30 minuter. Rensa bort stjälkar och kärnor och stöt chilin i mortel till ett grynigt mos. Lägg i vitlök och salt och rör om. Lägg i en burk och häll över olja så chilin täcks. Sätt på lock och förvara burken i kylskåp. Hållbarheten är 2-3 veckor, men fyll efter hand på med olja så att chilin alltid är täckt.

Jag använde bara torskfile, och så hade jag lite fiskfond också för att få mer smak.

Jag testade inte att göra chiliröran så den kan jag inte säga något om men soppan blev supergod. Den kommer jag absolut göra fler gånger. :)

Av Linnéa Vrede - 6 juli 2011 16:18

Idag har min älskade prins varit ute i stora världen lika länge som han låg i mammas mage. 9 månader har gått sen jag fick träffa den finaste kille jag vet. Jag älskar dig innerligt, Ludwig och jag är stolt över att vara din mamma.

Av Linnéa Vrede - 5 juli 2011 21:04

Hej, hallå. Vad har ni för er en kväll som denna? Jag kokar fisksoppa för fulla muggar och det luktar gudomligt. Hittade ett recept som jag bara var tvungen att testa. Återkommer om hur den blev imorgon när vi ätit den till middag :)

Studerar till undersköterska men är just nu mammaledig fram till Okt -11 ungefär.

Bor tillsammans med min sambo Micke och våran son Ludwig utanför Östersund. Skriver om lillemans utveckling och om livet i allmänhet.