Linnéa

Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av Linnéa Vrede - 4 augusti 2010 14:21

Kan meddela att matbrödet blev supergott och var jätteenkelt att göra.

Så är ni sugen på något annat förutom det köpta, testa detta.

Dock tyckte jag att "bullarna" blev för små så nästa gång jag ska baka så gör jag nog 20 stora istället för 40 små.


50 gram jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
0,5 tsk socker
0,5 dl olja
1,3 liter vetemjöl


Gör så här

  1. Lös jästen i vattnet (37 gradigt). Tillsätt salt, socker och olja. Häll i mjöl till lagom konsistens dvs. degen ska precis släppa skålens kanter men ej vara hård.
  2. Låt maskinen arbeta degen i minst 7-8 min. Om man arbetar för hand minst 11-12 min. Låt jäsa 20-30 min.
  3. Häll upp degen på bakbord och dela den i 40 bitar som läggs på plåt med bakplåtspapper. OBS! Bitarna behöver ej rullas till bullar.
  4. Jäs ca 30 min. Värm ugnen till 250 grader. Spraya vatten med en sprayflaska på frallorna innan de gräddas ca 8 min.
Av Linnéa Vrede - 4 augusti 2010 14:13

Fick iallafall svar på mina frågor igår hos BM.

Ilningarna kan bero på att kroppen förbereder sig inför förlossningen. Helt vanligt.

Och mina sendrag går det inte göra mycket åt. Då gravida knappt får äta några mediciner så kunde hon bara tipsa om att dricka lite vatten precis innan jag lägger mig.

Gjorde det igår kväll plus att jag har legat med benen i vädret nästan hela natten och imorse hade jag inte ens ont i benen. Så framsteg är ju det iallafall.


Har ju känt mig lite halvklen i några dagar nu och imorse fick jag svaret varför. Förkylning! När jag klev upp kände jag mig pigg och kry och sen gick det cirka halvtimmen och näsan började rinna, halsen gjorde mer ont och fick feberkänningar.

Tänkte det skulle släppa lite under dagen men hittils känner jag ingen skillnad.


Dock tänker jag inte låta detta hindra mig från att baka. Trots att jag knappt har någon ork vill jag verkligen försöka mig på att baka källarfranska. Då det fick bli Sibylla till middag igår så testar jag köttfärssoppan idag och till det vill jag ha nybakat bröd. =)

Presentation


Studerar till undersköterska men är just nu mammaledig fram till Okt -11 ungefär.

Bor tillsammans med min sambo Micke och våran son Ludwig utanför Östersund. Skriver om lillemans utveckling och om livet i allmänhet.

Lill-prinsen.

♥ 4230 gram & 54 cm ♥
♥ 02.07 ♥ 101006 ♥

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Bloglovin

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

. . .

.


Skapa flashcards